Romantiikan lisäksi kova työnteko on oikea kuva siitä todellisuudesta, mikä on kasvattanut Ommellisesta uskottavan brändin.
Ommellisen tarinan alku on samankaltainen, mistä moni mielessään unelmoi. Kaikki alkoi kotoa ompelukoneen äärestä, jossa vaatteita ommeltiin ensin omille ja sitten kavereiden lapsille. Sen jälkeen alettiin kirjoittaa blogia, joka keräsi ympärilleen vilpittömien ihailijoiden joukon. Lopulta harrastus laajeni niin, että Liisa Häkli otti unelmaansa kädestä kiinni ja jättäytyi pois opettajan päivätyöstään ja ryhtyi kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Hänen mukaansa kovan työn tekeminen sinänsä ei ole ihailun aihe, mutta jos työ itsessään tuntuu pääsääntöisesti kivalta, sitä tekee huomaamattaan paljon.
Joidenkin mielestä voi näyttää siltä, että asiat on rullanneet eteenpäin kuin itsestään. Tavallaan näin onkin, koska tilaisuuksiin on tartuttu heti kun ne ovat osuneet kohdalle. Yrityskauppa kangasvalmistajan liiketoiminnasta, oma ompelimo ja uusiin tiloihin muuttaminen olivat siinä hetkessä tehtyjä päätöksiä, mutta strategisesti selkeään tavoitteeseen tähtääviä. Ommellisen tarkoitus on kasvaa.
Tällä hetkellä Ommellisen talossa valot syttyvät aamuseitsemältä ja sammuvat suurinpiirtein samaan kellonlyömään illalla. Päivän aikana tapahtuu paljon. Ompelimon puolella Ritva Virolainen leikkaa ja Teija Byman-Väisänen ompelee sen minkä ehtivät. Yhdessä Liisan kanssa he suunnittelevat tuotteita ja pitävät huolta varastonhallinnasta. Liisan puoliso Jesse Häkli on ottanut vastuualueekseen verkkokaupan hallinnoimisen, talouteen ja kirjanpitoon liittyvät asiat. Aikaa haukkaavat myös tukkumyyntiin liittyvät kuljetukset, maksuliikenne ja yhteydenpito asiakkaisiin.
Liisan tehtävänä onkin hoitaa kaikki muu, mikä tähän väliin jää. Kankaiden leikkaus ja myymälän hoitaminen vievät suuren osan ajasta. Tämän lisäksi rullataan kankaita, viimeistellään vaatteita, palvellaan asiakkaita ja pidetään kokonaistoiminta kasassa. Suunnittelutyöhön vapautettiin Liisalle lisää aikaa palkkaamalla myymälään uusi työntekijä, Suvi Böhm. Ommellisen työyhteisössä vaalitaan ajatusta siitä, että töissä saa olla kivaa ja kaikki työntekijät voivat kertoa mielipiteensä ja sekä vaikuttaa asioiden kulkuun.
Liisalle on tärkeää, että asiakaspalvelussa voidaan edelleen kuulla asiakkaiden mielipiteitä. Hän haluaa nauttia niistä elämyksistä, mitä vaatteet ja kankaat tuottavat asiakkaille. Omia mieltymyksiä ja asiakkaiden ajatuksia kuulostellen hän haluaa pitää Ommellisen ajan tasalla.
Yritys ei voi menestyä, jos osaaminen kiertyy pelkästään liikeidean ympärille. Hyvän idean lisäksi vähintään yhtä tärkeää on nähdä kokonaisuus ja ymmärtää talouden lukuja. Lisäksi tarvitaan ripaus rohkeutta, pieni pala hulluutta ja kykyä tehdä nopeitakin päätöksiä. Vaikka Ommellinen näyttäytyy asiakkailleen suuria tunteita ja ihastusta herättävänä tuotteiden luojana ja myyjänä, sen taustalla tehdään hartiavoimin töitä onnistumisen eteen.
Kuitenkin Ommellisen menestystä ylläpitävä salaisuus lienee pohjimmiltaan siinä, että sitä ei ole luotu luomalla, vaan se on syntynyt kuin itsestään. Kuten Ommellisen perustaja ja omistaja Liisa Häkli kertoo:
— Me emme valinneet tätä, Ommellinen valitsi meidät. Hyvää oli helppo jatkaa.
Kuva: Anne Lius-Liimatainen