Romantiikan lisÀksi kova työnteko on oikea kuva siitÀ todellisuudesta, mikÀ on kasvattanut Ommellisesta uskottavan brÀndin.
Ommellisen tarinan alku on samankaltainen, mistÀ moni mielessÀÀn unelmoi. Kaikki alkoi kotoa ompelukoneen ÀÀrestÀ, jossa vaatteita ommeltiin ensin omille ja sitten kavereiden lapsille. Sen jÀlkeen alettiin kirjoittaa blogia, joka kerÀsi ympÀrilleen vilpittömien ihailijoiden joukon. Lopulta harrastus laajeni niin, ettÀ Liisa HÀkli otti unelmaansa kÀdestÀ kiinni ja jÀttÀytyi pois opettajan pÀivÀtyöstÀÀn ja ryhtyi kokopÀivÀiseksi yrittÀjÀksi. HÀnen mukaansa kovan työn tekeminen sinÀnsÀ ei ole ihailun aihe, mutta jos työ itsessÀÀn tuntuu pÀÀsÀÀntöisesti kivalta, sitÀ tekee huomaamattaan paljon.
Joidenkin mielestÀ voi nÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ asiat on rullanneet eteenpÀin kuin itsestÀÀn. Tavallaan nÀin onkin, koska tilaisuuksiin on tartuttu heti kun ne ovat osuneet kohdalle. Yrityskauppa kangasvalmistajan liiketoiminnasta, oma ompelimo ja uusiin tiloihin muuttaminen olivat siinÀ hetkessÀ tehtyjÀ pÀÀtöksiÀ, mutta strategisesti selkeÀÀn tavoitteeseen tÀhtÀÀviÀ. Ommellisen tarkoitus on kasvaa.
TÀllÀ hetkellÀ Ommellisen talossa valot syttyvÀt aamuseitsemÀltÀ ja sammuvat suurinpiirtein samaan kellonlyömÀÀn illalla. PÀivÀn aikana tapahtuu paljon. Ompelimon puolella Ritva Virolainen leikkaa ja Teija Byman-VÀisÀnen ompelee sen minkÀ ehtivÀt. YhdessÀ Liisan kanssa he suunnittelevat tuotteita ja pitÀvÀt huolta varastonhallinnasta. Liisan puoliso Jesse HÀkli on ottanut vastuualueekseen verkkokaupan hallinnoimisen, talouteen ja kirjanpitoon liittyvÀt asiat. Aikaa haukkaavat myös tukkumyyntiin liittyvÀt kuljetukset, maksuliikenne ja yhteydenpito asiakkaisiin.
Liisan tehtÀvÀnÀ onkin hoitaa kaikki muu, mikÀ tÀhÀn vÀliin jÀÀ. Kankaiden leikkaus ja myymÀlÀn hoitaminen vievÀt suuren osan ajasta. TÀmÀn lisÀksi rullataan kankaita, viimeistellÀÀn vaatteita, palvellaan asiakkaita ja pidetÀÀn kokonaistoiminta kasassa. Suunnittelutyöhön vapautettiin Liisalle lisÀÀ aikaa palkkaamalla myymÀlÀÀn uusi työntekijÀ, Suvi Böhm. Ommellisen työyhteisössÀ vaalitaan ajatusta siitÀ, ettÀ töissÀ saa olla kivaa ja kaikki työntekijÀt voivat kertoa mielipiteensÀ ja sekÀ vaikuttaa asioiden kulkuun.
Liisalle on tÀrkeÀÀ, ettÀ asiakaspalvelussa voidaan edelleen kuulla asiakkaiden mielipiteitÀ. HÀn haluaa nauttia niistÀ elÀmyksistÀ, mitÀ vaatteet ja kankaat tuottavat asiakkaille. Omia mieltymyksiÀ ja asiakkaiden ajatuksia kuulostellen hÀn haluaa pitÀÀ Ommellisen ajan tasalla.
Yritys ei voi menestyÀ, jos osaaminen kiertyy pelkÀstÀÀn liikeidean ympÀrille. HyvÀn idean lisÀksi vÀhintÀÀn yhtÀ tÀrkeÀÀ on nÀhdÀ kokonaisuus ja ymmÀrtÀÀ talouden lukuja. LisÀksi tarvitaan ripaus rohkeutta, pieni pala hulluutta ja kykyÀ tehdÀ nopeitakin pÀÀtöksiÀ. Vaikka Ommellinen nÀyttÀytyy asiakkailleen suuria tunteita ja ihastusta herÀttÀvÀnÀ tuotteiden luojana ja myyjÀnÀ, sen taustalla tehdÀÀn hartiavoimin töitÀ onnistumisen eteen.
Kuitenkin Ommellisen menestystÀ yllÀpitÀvÀ salaisuus lienee pohjimmiltaan siinÀ, ettÀ sitÀ ei ole luotu luomalla, vaan se on syntynyt kuin itsestÀÀn. Kuten Ommellisen perustaja ja omistaja Liisa HÀkli kertoo:
â Me emme valinneet tĂ€tĂ€, Ommellinen valitsi meidĂ€t. HyvÀÀ oli helppo jatkaa.
Â
Kuva: Anne Lius-Liimatainen